Til en start, hvad er så informationsteknologi? En hurtig søgning på Google vil resultere i denne forklaring: ”Et studie eller brug af systemer (særligt computere og telekommunikation) til lagring, modtagelse og afsendelse af information.”
Det er korrekt, men der er så meget mere i det end det. Her beskriver vi rollen – nej rollerne – for informationsteknologi i forretningsverdenen i dag.
Rollen for Cloud Computing
Med cloud computing er det blevet nemmere og mere automatiseret at gøre forretninger globalt. Cloud computing giver folk mulighed for at opbevare, tilgå og arbejde med data gennem internettet. Det betyder også et behov for servere der kan tilsluttes din computer og informationssystemer.
For at gøre det mere enkelt bliver kontoret flyttet online. Hele verden bliver dit kontor. Hvor som helst og når som helst kan du tilgå dine filer, medier, information og hvilken som helst slags data, du har brug for, for at arbejde.
Det giver dig mulighed for at arbejde med mennesker, der befinder sig tusinder af kilometer væk, da cloud computingfjerner kommunikations- og afstandsbarrierer mellem mennesker. På den made kan de arbejde, som om de var i det samme rum.
KPI’s rolle
KPI,eller key performance indikatorer, er en funktion eller værktøj, der evaluerer en virksomheds status på økonomiske parametre, om fremgang i arbejdet eller måske med kundetilfredshed.
KPI gør, at du kan fastslå, om din virksomhed klarer sig godt eller ej. Informationsteknologi giver folk adgang til særlige elementer og faktorer i deres virksomhed for at fastslå, hvad der virker, og hvad der ikke virker.
På den made kan de understrege de positive aspekter ved deres virksomhed og vende ryggen til det, der forhindrer produktivitet.
Nyt niveau for kundeservice
Vi ved alle, at kundeservice er en af de største brancher i verden. Servicesektoren har eksisteret i mange årtier, og den vil fortsætte med at eksistere. Kundeservice er automatiseret og giver her-og-nu information.
Informationsteknologi har også introduceret AI, eller kunstig intelligens, der kan fungere som kundesupportspecialist. Tænk på det som en maskine, der hjælper folk af sig selv. Men det, der betyder noget, er, at kundeservice bliver mere effektiv sammen med IT.
Nu ved du, hvorfor de fleste virksomheder verden hyrer IT-specialister.